pátek 12. února 2016

Přečteno: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe - Benjamin Alire Sáenz


Další z těch knih, které je vidět takřka všude. Recenzí najdete desítky aniž byste se museli výrazně namáhat, ale většina vám o knize stejně moc neřekne. Snad jen to, že kniha vás s velkou pravděpodobností nadchne tak, jako nadchla ty před vámi. Oddych ve zkouškovém je super, mainstream je taktéž naprosto v pořádku a navíc se ke mně kniha dostala v angličtině, takže to byla výzva, kterou jsem přijmout musela.

Poznámka hned na úvod - knihu jsem četla v angličtině, anotaci a bibliografické údaje jsem přejala z českého vydání aby byl případný obsah recenze dostupnější pro neanglicky mluvící čtenáře blogu.

Anotace: "Dante umí plavat. Aristoteles ne. Dante se umí vyjadřovat a je si jistý sám sebou. Ari hledá správná slova jen stěží a trpí nedostatkem sebedůvěry. Dante miluje poezii. Ari je naštvaný teenager. Tihle dva kluci se potkají na koupališti a zdá se, že nemají zhola nic společného. Ale protože jsou oba samotáři, začnou spolu trávit čas a zjistí, že jejich přátelství je opravdu neobyčejné – takové, které změní životy a vydrží navždycky. A díky němu také Ari i Dante zjistí ty nejdůležitější pravdy o sobě samých a o tom, jakými lidmi by se chtěli stát."

Před chvílí jsem dočetla posledních několik málo stran, které jsem si schválně nechávala až na večer. Jak zmiňuji v úvodu, knihu jsem vídala všude, ohlasy na ni byly víceméně kladné a ta obálka, ta je opravdu krásná. Anotace člověku prozradí, že půjde o přátelství dvou kluků a tím to hasne. Spoilery totiž nikdo nemá rád. Já si knihu po dlouhém přemýšlení pořídila v angličtině a to z jednoho prostého důvodu. Nikdy jsem nečetla beletrii v angličtině a tohle vypadalo podle nahlédnutí v knihkupectví na nekomplikovaný jazyk. Naděje na přečtení první celé neodborné knihy v angličtině se rapidně zvedla po prolétnutí několika ukázek na internetu a já se vrhla do čtení.

Mám zkouškové, takže bych číst rozhodně neměla nic, kromě studijních materiálů. Knihu jsem rozečetla někdy v průběhu prosince a přečetla zhruba za měsíc s tím, že v mezičase jsem přelouskala ještě jednu další. Musím říct, že příběh na mě byl trochu pomalý. Začátek celkem o ničem, vlastně, když tak nad tím přemýšlím, tak svým způsobem to bylo celé trochu o ničem. Pomalu ubíhající příběh ze života, kde každá z postav řeší nějaké svoje vnitřní drama...

Když jsem se do knihy začetla a přestala mě otravovat neustálá opakování vět v dialozích, zhodnotila jsem výběr knihy jako poměrně dobrý. Kapitoly jsou často velice kraťoučké, takže ideální před spaním, v mhd nebo prostě když si chcete číst dvě minuty. V průběhu se seznamujeme s Ariho životními strastmi, kdy ho trápí především jeho bratr. Ví, že Bernardo existuje, ale celá rodina se tváří, jako by mladý muž nebyl a Aristoteles neví proč tomu tak je. Nikdo s ním o bratrovi nechce mluvit. Dalším Ariho trápením je jeho otec, který si s sebou nese pozůstatky války ve Vietnamu a s Aristotelem nemá takový vztah, jaký by si chlapec představoval. Dante naproti tomu řeší především problémy spojené s dospíváním, láskou a nenávistí k botám.

Vzhledem k tomu, že obě hlavní postavy jsou mírně řečeno nespolečensky založené, v knize "neotravují" téměř žádné vedlejší postavy kromě jejich rodin. I přes zoufalý nedostatek postav jsem si ale velmi oblíbila Aristotelovu tetičku Ophelii, škoda jen, že nebylo více prostoru. Kniha si tak nějak dál plyne, Ari dostává auto a učí se řídit, pořídí si dalšího kamaráda - fenku Legs a nadále se nic moc neděje. Zhruba v poslední třetině se nějakého většího zvratu dočkáme, příběh se začíná rozplétat a oba chlapci odhalují záhady svého vesmíru.



Informace o knize:
Autor: Benjamin Alire Sáenz
Název: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe (vydáno 2014)
Český název: Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru (vydáno 2015)
Český překlad: Světlana Ondroušková
Počet stran: 368
Nakldatelství: SIMON & SCHUSTER, v české verzi pak COOBOO

Můj názor
Asi se nebudu úplně shodovat s většinou recenzí na tuto knihu. Buď jsem naprosto neempatická (což je vzhledem k ne příliš úspěšným zkouškám a nedostatku spánku docela možné) nebo to není úplně kniha pro mě. Námět je naprosto super, zpracování v krátkých kapitolách, které působí dojmem, že autor odmítá plýtvat slovy, je také zajímavé. V anglické verzi je milé, že je opravdu jednoduchá, takže se četla nad očekávání snadno. Co se mi ale příliš nelíbilo, byly zvláštní dialogy, ve kterých měly postavy tendence neustále opakovat to, co řekl ten před nimi (věřím, že český překlad si s tím poradil lépe) a fakt, že i když je příběh svým způsobem opravdu silný, tak mě nechal emočně naprosto chladnou nejspíš díky způsobu vyprávění. Zasáhla mě teta Ophelia, podobný příběh totiž znám a moje "teta Ophelia" mi několik let velmi schází, ale jinak můžu říct, že mi bylo celkem jedno, jak to celé dopadne. V jedné chvíli jsem si skoro říkala, že na konci by mohla být nějaká super tragédie antického stylu, ale mé přání zůstalo nevyslyšeno. Jo a ještě musím říct, že české vydání se mi líbí daleko více než anglický paperback, který mám já. Jsem nadšená, že u nás umíme a stále můžeme vydávat hardbacky za rozumné ceny!

Tentokrát dávám tři losy z pěti (a mohla bych si konečně pořídit obrázky k hodnocení -_-)

16 komentářů:

  1. Veľmi pekná recenzia. :) Rozmýšľala som, že sa do tejto knihy pustím, ale ešte porozmýšľam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář :) Minimálně za zkoušku to stojí. Nejspíš to není špatná kniha jen mi příliš nesedla.

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :D Já z téhle knihy byla dost zklamaná, fakt to nebylo nic pro mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Zklamání dovedu pochopit. Já od toho nic moc nečekala a taky jsem nic moc nedostala. Věřím, že pokud člověk řeší podobné problémy jako postavy, tak je pohled na věc úplně jiný.

      Vymazat
  3. Souhlasím s tebou, též jsem byla taková jakože půl na půl. Líbil se mi defakto až konec. Avšak vím, že lidí, kterým se kniha bude líbit víc než mně je fůra a taky vím proč:). Ve své recenzi jsem se snažila vypíchnout jen to nejlepší na knize a psala jsem ji pro ty, kterým by se mohla líbit:). Dokonce jsem ji v knihkupectví doporučila jedné mamince, která hledala nějaké knihy s gay tematikou pro svého dospívajícího syna. Když jsem psala recenzi, myslela jsem na něj. Na ně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě chápu, že pro lidi, kteří řeší podobné problémy to je určitě mnohem zajímavější příběh než pro mě - šutr bez špetky empatie :D Na druhou stranu mám stejně pořád pocit, že to není úplně dobře napsaná kniha.
      Moc se mi líbí tvůj pohled na knihu, tvá recenze byla parádně pozitivní. Já se minimálně snažila to celé nesepsout, ale asi se mi to moc nepovedlo.
      Každopádně musíš uznat, že přečtení bylo rozhodně užitečné, pokud jsi díky tomu knihu mohla doporučit někomu, komu pomůže :)

      Vymazat
  4. Pěkná recenze. :) Knížka mě láká dost dlouho. Četla jsem dost recenzí, ale tvoje mě nejvíce překvapila :) Tak vůbec nevím, jestli si jí mám nakonec přečíst nebo ne.. :/
    http://lucytejchmanova.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Nerada bych tě recenzí odradila a rozhodně bych se přimluvila alespoň za zkoušku :) Třeba tě to nakonec bude bavit a byla by škoda nechat si to vymluvit kvůli jedné recenzi ;)

      Vymazat
  5. Moc pěkná recenze :) Ze začátku mě kniha lákala, teď už si jsem jistá, že to není nic pro mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Já vůbec neměla v úmyslu tu knihu lidem rozmlouvat, jen jsem asi nezapadla mezi cílové publikum. Zkus to, třeba budeš překvapená ;)

      Vymazat
  6. JE jasný, že nic nemůže sednout každýmu :) Já mám styl tohoto autora moc ráda. V češtině jsem jeho knihy nečetla, v angličtině se mi ale fakt moc líbí. A souhlas s těmi hardbacky! Tak je mám o moc radši :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, je to tak se vším. Není možné zavděčit se všem. Až bude více času, tak schválně zkusím nějakou další jeho knihu :) Hardbacky jsou cool, jen kdyby nebyly tak těžké :/

      Vymazat
  7. Zrovna včera jsem se dost mořila s recenzí na tuto knihu!
    Mně se moc líbila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je prima, že se kniha líbila, já už mám všech těch knižních zklamání dost :/

      Vymazat
  8. Túto knihu mám stále na svojom "to read" liste už len z dôvodu že o nej každý hovorí. Tak som zvedavá, ako sa mi bude páčiť keď sa k nej raz dostanem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem zvědavá na případnou recenzi :) a přeji ať se kniha líbí víc než mně :)

      Vymazat