pondělí 14. listopadu 2016

Přečteno: Freakonomie - S. D. Levitt, S. J. Dubner


Pokud si myslíte, podobně, jako jsem si donedávna myslela já, že ekonomická literatura je jistojistě nuda, tak není od věci zkusit prolistovat pár knih. Jednou z prvních "populárně-naučných" ekonomických záležitostí, která se mi dostala do tlapek byla právě Freakonomie. Na jedné přednášce z víceméně nesouvisejícího oboru se o ní zmínil přednášející a já ji bezmyšlenkovitě přidala do seznamu "Chystám se číst". Jak to dopadlo?

Na tuhle knížku jsem naprosto zapomněla. Přidala jsem ji na nikdy nekončící seznam knih ke čtení, který posledních pár týdnů vedu aktivně na Databázi knih a zarezervovala si ji v knihovně. Vzhledem k tomu, že momentálně chodím jen do jedné veřejné knihovny, tak to trvalo věky než se ke mně kniha dostala. Vážně, musela jsem být ve frontě snad pátá, ale nakonec jsem si ji vítězoslavně odnášela domů!

Asi bych měla zmínit, že sice nějaké ekonomické vzdělání mám, ale (zatím) ne vysokoškolské, tudíž nejsem schopná hodnotit knihu po stránce odborné. Autorská dvojice skládající se z novináře Dubnera a ekonoma Levitta si bere na paškál poměrně zajímavé, místy kontroverzí témata, na která nahlíží skrze ekonomickou optiku. Výsledky jejich práce jsou poněkud neotřelé závěry a ač by se na první dojem mohlo zdát, že kniha zabývající se ekonomií musí být neskutečně nudná změť čísel, není to tak úplně pravda.

Tahle kniha vysvětluje nejrůznější ekonomické souvislosti v každodenním životě. Dozvíte se například jaký vliv má jméno na život jedince, proč dealeři cracku zůstávají bydlet u rodičů nebo v čem si je podobný ku-klux-klan s realitními makléři. Témata, kterými se tato kniha zabývá jsou poutavá, svěží a zajímavá. Je nutné počítat s tím, že se bavíme o americké literatuře, takže je zasažená do amerického světa, ale pro mě to bylo velmi zajímavé okénko do americké kultury a života.



Informace o knize:
Autor: S. D. Levitt, S. J. Dubner
Překlad: Ivo Magero
Název: Freakonomie, Skrytá ekonomie všeho (2015)
Originální název: Freakonomics, A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything (2005)
Počet stran: 280
Nakladatelství: BizBooks

Můj názor:
Zuby nehty jsem se bránila hejtu. Tahle knížka je docela fajn. Dozvíte se nějaké nové informace, zjistíte, že statistika nemusí být nutně nuda (...i když se to zpívá, že jo), ale v určité chvíli začnete kroutit hlavou a říkat si, že to není možné. Poslední část knihy tvoří poměrně obsáhlý poznámkový aparát, na který je často odkazováno (občas vás kniha posílá třeba na stranu 304 ačkoliv jich má 280 a tak podobně). V poznámkách se dočtete další informace o studiích a zdrojích, ze kterých kniha vychází. Jenže u některých řešených problémů toto naprosto chybí a ano, jsem nedůvěřivé stvoření. Mám pocit, že některé příběhy jsou typické americké báchorky. A nemusím se nijak zvlášť zabývat ekonomií abych poznala, že ne všechny vstupy a výstupy musí nutně souviset tak, jak autoři popisují. Nehledě na to, že z velké části to stojí na sociologických základech no a... já si o sociologii nemyslím moc hezkých věcí. Závěry jsou často ty neochvějně jediné správně přičemž je celkem jasné, že velkou spoustu poskytnutých informací kniha musí zjednodušovat.
Rozhodně se nesnažím zpochybňovat práci světoznámého a oceňovaného ekonoma, jediné, do čeho se zde navážím je tahle konkrétní kniha. Aby byla zábavná, musí být osekaná a zjednodušená, čímž se mnohdy dostává na informační úroveň skoro až bulvárních titulů - ty také spoustu lidí baví, ale spoustu skutečností si přibarví, poupraví k obrazu svému nebo se tváří, že neexistují.
Celkově nemůžu říct, že je tahle kniha špatná. Poskytuje zajímavé informace (a věřím, že studie, na které se odkazuje jsou velmi kvalitní), které si troufám říct, je třeba brát trochu s rezervou. Čte se fajn, donutí čtenáře alespoň občas se zamyslet, sem tam se i pousmějete a možná vás to posune k "dospělejší" populárně-naučné, a třeba ne pouze ekonomické, literatuře :)

Tři losové z pěti.

Jednou větou: Jak vysvětlit, že bazén je nebezpečnější než zbraň.

Žádné komentáře:

Okomentovat